Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Always Active
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.

No cookies to display.

Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.

No cookies to display.

DOAR AGORA

Docentes Apurinã e Camadeni participam de oficina sobre Projetos Políticos Pedagógicos Indígenas

Docentes Apurinã e Camadeni participam de oficina sobre Projetos Políticos Pedagógicos Indígenas
3 de novembro de 2022 Comunicação FLD

Oficina foi realizada na Aldeia São Gerônimo, Terra Indígena Catipari/Mamoriá (AM). Foto: Camila Puruborá/COMIN

POR EQUIPE COMIN AMAZÔNIA

Cerca de 50 professoras e professores dos povos Apurinã e Camadeni participaram de Oficina sobre Projetos Políticos Pedagógicos Indígenas (PPPIs), entre os dias 24 e 28 de outubro, na Aldeia São Gerônimo, Terra Indígena Catipari/Mamoriá, do povo Apurinã.

O grupo representava sete terras indígenas localizadas no município de Pauini (AM): Baixo Seruini, Catipari-Mamoriá, Peneri- Tacaquiri, Kapyra- kanakury, Camadeni, Seruini-Mariene e Água Preta-Inari.

A oficina foi ministrada por Romy Guimarães Cabral, docente da Universidade do Estado do Amazonas (UEA), e teve como objetivo discutir junto aos povos Apurinã e Camadeni a criação do Projeto Político Pedagógico de suas escolas, pois nenhuma escola indígena de Pauini possui um PPP, documento necessário e norteador de propostas educacionais escolares.

Docentes que participaram da oficina discutiram sobre propostas educacionais escolares. Foto: Camila Puruborá/COMIN

As escolas indígenas são espaços de luta e resistência, onde as professoras e os professores têm como principal compromisso formar indígenas para a autonomia e fortalecimento da própria cultura, dos valores e de processos identitários correlatos.

“Nós somos mais que professores, também somos lideranças, queremos que nossos alunos aprendam na escola a defender nosso povo e nosso território”, afirmou o professor João Batista. A fala foi reforçada pelo professor Raimundo Apurinã: “Nossos alunos têm que saber a nossa cultura Apurinã e também dominar a tecnologia do não indígena. Isso vai servir para nos ajudar hoje e no futuro”.

A atividade foi realizada pela Coordenação Regional do Médio Purus (CR- MPur) e Coordenação Técnica Local de Pauini (CTL Pauini) em parceria com o COMIN, que esteve presente junto com sua assessoria a convite da Organização dos Povos Indígenas Apurinã e Jamamadi (OPIAJ).

Previous Next
Close
Test Caption
Test Description goes like this